CPRO Policy Briefs
2022 Policy Briefs
2022-09 Greening Uzbekistan's Agriculture: Status and Prospects
2022-08 Determinants of green growth in Uzbekistan
2021 Policy Briefs
2021-02 Uzbekistan's Dehqan Farms' Land Policy
Key Messages:
CPRO Policy Brief 2021-02
Authors: Iroda Amirova and Etenesh B. Asfaw
Read full policy brief
Земельная политика дехканских хозяйств Узбекистана
Ключевые сообщения:
Аналитический Обзор 2020-11
Автор: Ирода Амирова, Этенеш Асфав
Читать полную версию
- Motives and intentions for revisions and amendments in land policies need to be clear and transparent involving all stakeholders, and specially farmers.
- Possible bureaucratic barriers, withholding the dehqan farmers from registering their activities, need to be better studied and eliminated.
- The rural community could benefit from formally allowing dehqan farmers to obtain additional land plots for both cropping seasons through transparent market mechanisms.
- Strong dehqan farms' tenure security with respect to use rights, control rights, and transferability of land rights enhances rural investment and agricultural productivity.
- Linking tenure rights to the land-use efficiency, even if triggered by good motives, might lead to adverse consequences.
CPRO Policy Brief 2021-02
Authors: Iroda Amirova and Etenesh B. Asfaw
Read full policy brief
Земельная политика дехканских хозяйств Узбекистана
Ключевые сообщения:
- Мотивы и намерения для пересмотра и поправок в земельной политике должны быть ясными и прозрачными с участием всех заинтересованных сторон, и особенно фермеров.
- Возможные бюрократические барьеры, мешающие дехканским фермерам регистрировать свою деятельность, должны быть лучше изучены и устранены.
- Сельское сообщество могло бы извлечь выгоду из официального разрешения дехканским фермерам получить дополнительные земельные участки на оба сезона урожая через прозрачные рыночные механизмы.
- Надежные гарантии владения дехканскими хозяйствами в отношении прав пользования, контроля и возможности передачи прав на землю увеличивают инвестиции в сельское хозяйство и продуктивность сельского хозяйства.
- Связь прав владения и землепользования с эффективностью землепользования, может привести к неблагоприятным последствиям, даже если это вызвано хорошими мотивами.
Аналитический Обзор 2020-11
Автор: Ирода Амирова, Этенеш Асфав
Читать полную версию
2020 Policy Briefs
2020-11 Covid-19’s Effects on Higher Education in Uzbekistan: The Case of Westminster International University in Tashkent
Covid-19’s Effects on Higher Education in Uzbekistan: The Case of Westminster International University in Tashkent
Key Messages
- Higher education (HE) in Uzbekistan moved to distance learning since the beginning of the pandemic with uneven results. Universities responded with different approaches to ensure safety of their communities and continue teaching and learning, often online.
- Westminster International University in Tashkent (WIUT) faced considerable challenges with distance learning including access to technology and the Internet, lack of skills for teaching online and understanding how students learn best in the new mode. Only 14% of faculty used this approach before. Based on WIUT’s initial experience, we recommend:
- Universities and educational leaders analyze the technology, software, and skills of academic staff and students—can they access and feel comfortable with online learning?
- Use a learning management system (LMS) that will meet the requirements and needs of academic staff and students. Teachers should supplement with other tools or methods as useful.
- Design and deliver professional development workshops and trainings for academic staff and students for effective online learning and use of technologies.
CPRO Policy Brief 2020-11
Authors: Diana Akhmedjanova, Komiljon Karimov
Read full Policy Brief
Влияние COVID-19 на высшее образование в Узбекистане:
Пример Вестминстерского международного университета в Ташкенте
Ключевые сообщения:
- С начала пандемии, высшее образование в Узбекистане перешло на дистанционное обучение, показывая смешанные результаты. Университеты отреагировали разными подходами к обеспечению безопасности своих сообществ и продолжили обучение, преимущественно в режиме онлайн.
- Вестминстерский международный университет в Ташкенте (WIUT) столкнулся с определенными проблемами, связанными с дистанционным обучением, включая доступ студентов к технологиям и Интернету, отсутствие навыков преподавания онлайн и понимание того, как студенты учатся лучше всего в новом формате. Всего 14% преподавателей имели опыт в сфере дистанционного обучения до пандемии. Основываясь на первоначальном опыте WIUT, мы рекомендуем:
- Университетам и руководителям учебных заведений проанализировать доступ к технологиям и программному обеспечению, а также навыки преподавателей и студентов - могут ли они получить доступ к онлайн-обучению и чувствовать себя комфортно?
- Использовать систему управления обучением (LMS), которая будет отвечать требованиям и потребностям академического персонала и студентов. Преподаватели могут дополнять их другими инструментами или методами по мере необходимости.
- Разработку и проведение семинаров и тренингов по повышению квалификации для преподавателей и студентов в целях эффективного онлайн-обучения и использования технологий.
Центр Прикладных Исследований Аналитический Обзор 2020-11
Автор: Диана Ахмеджанова, Комилжон Каримов
Читать полную версию
2020-10 Global Practices in Agriculture Knowledge and Innovation System: Lessons for Uzbekistan’s AKIS
2020-09 Leveraging Cultural Tourism for socio-economic Development in Uzbekistan: Innovative Products and Services
2020-08 Uzbekistan’s Food Supply amid the COVID-19 Lockdown
2020-08 “Dehqan” Farms: Uzbekistan’s Underserved 70 Percent
2020-07 Economic complexity as the source of economic transformation of Uzbekistan
2020-06 Assessing Service Delivery in Rural Areas of Uzbekistan
2020-05 Historic Sites with Tasty Bites: Exploring Uzbekistan’s Potential for Agro-Culinary Tourism
2020-04 Why should Uzbekistan Improve its Position in the Global Innovation Index?
2020-03 Drivers of Uzbekistan’s Economic Growth
2020-02 The Role of Science in the Context of National Strategies
2020-01 Digital Economy of Uzbekistan in the Context of Regional Development: Prospects and Challenges
2019 Policy Briefs
2019-04 Cotton Industry Reform in Uzbekistan: Implications of Textile Clusters
The current government of Uzbekistan is open to major reforms in the cotton sector. An important one is introduction of cotton-textile clusters.
• Cotton clusters are expected to attract investments from private sectors and modernizations. This in return will increase productivity and resource use efficiency and speed-up value-addition.
• Clusters are also expected to improve linkage with farmers, create decent working conditions for cotton pickers, phase-out subsidies and reduce the responsibility of the state.
• An assessment of cotton-textile clusters points out that clusters improve productivity and quality of raw cotton. They provide agronomic advice to farmers and promote adoption of modern technologies.
• Nevertheless, cotton pickers continue to be mobilized through district farmers’ councils and the old state-ordered production target continues.
• The enforcement of unrealistic and overestimated production quotas is a hindrance for performance of the textile clusters.
• If the cluster approach is to be encouraged, State production targets should be eliminated and clusters themselves should manage cotton harvest in a socially responsible manner, without forced labor.
CPRO Policy Brief 2019-04
Author: Etenesh Asfaw
Read full policy brief
Реформа хлопковой промышленности в Узбекистане: влияние текстильных кластеров
Нынешнее правительство Узбекистана открыто для серьезных реформ в хлопковом секторе. Важным является внедрение хлопко-текстильных кластеров.
• Ожидается, что хлопковые кластеры привлекут инвестиции из частного сектора и модернизации. Это в свою очередь увеличит производительность и эффективность использования ресурсов и ускорит добавленную стоимость.
• Также ожидается, что кластеры улучшат связь с фермерами, создадут достойные условия труда для сборщиков хлопка, прекратят субсидирование и снизят ответственность государства.
• Оценка хлопко-текстильных кластеров показывает, что кластеры повышают производительность и качество хлопка-сырца. Они предоставляют агрономические консультации фермерам и способствуют внедрению современных технологий.
• Тем не менее, сборщики хлопка по-прежнему мобилизуются через районные фермерские советы, и прежний целевой показатель производства по государственному заказу продолжается.
• Применение нереалистичных и завышенных производственных квот является препятствием для работы текстильных кластеров.
• Если необходимо поощрять кластерный подход, государственные цели по производству должны быть устранены, а сами кластеры должны управлять сбором хлопка социально ответственным образом, без принудительного труда.
Центр Прикладных Исследований Аналитический Обзор 2019-04
Автор: Etenesh Asfaw
Читать полную версию
• Cotton clusters are expected to attract investments from private sectors and modernizations. This in return will increase productivity and resource use efficiency and speed-up value-addition.
• Clusters are also expected to improve linkage with farmers, create decent working conditions for cotton pickers, phase-out subsidies and reduce the responsibility of the state.
• An assessment of cotton-textile clusters points out that clusters improve productivity and quality of raw cotton. They provide agronomic advice to farmers and promote adoption of modern technologies.
• Nevertheless, cotton pickers continue to be mobilized through district farmers’ councils and the old state-ordered production target continues.
• The enforcement of unrealistic and overestimated production quotas is a hindrance for performance of the textile clusters.
• If the cluster approach is to be encouraged, State production targets should be eliminated and clusters themselves should manage cotton harvest in a socially responsible manner, without forced labor.
CPRO Policy Brief 2019-04
Author: Etenesh Asfaw
Read full policy brief
Реформа хлопковой промышленности в Узбекистане: влияние текстильных кластеров
Нынешнее правительство Узбекистана открыто для серьезных реформ в хлопковом секторе. Важным является внедрение хлопко-текстильных кластеров.
• Ожидается, что хлопковые кластеры привлекут инвестиции из частного сектора и модернизации. Это в свою очередь увеличит производительность и эффективность использования ресурсов и ускорит добавленную стоимость.
• Также ожидается, что кластеры улучшат связь с фермерами, создадут достойные условия труда для сборщиков хлопка, прекратят субсидирование и снизят ответственность государства.
• Оценка хлопко-текстильных кластеров показывает, что кластеры повышают производительность и качество хлопка-сырца. Они предоставляют агрономические консультации фермерам и способствуют внедрению современных технологий.
• Тем не менее, сборщики хлопка по-прежнему мобилизуются через районные фермерские советы, и прежний целевой показатель производства по государственному заказу продолжается.
• Применение нереалистичных и завышенных производственных квот является препятствием для работы текстильных кластеров.
• Если необходимо поощрять кластерный подход, государственные цели по производству должны быть устранены, а сами кластеры должны управлять сбором хлопка социально ответственным образом, без принудительного труда.
Центр Прикладных Исследований Аналитический Обзор 2019-04
Автор: Etenesh Asfaw
Читать полную версию
2019-03 Uzbekistan and the Eurasian Economic Union: Pros and Cons
2019-02 Rural Youth in Agriculture and Rural Development of Uzbekistan
2019-01 Removing Tourism Barriers in Central Asia: A Strategy for Regional Coordination